V sredo, 31.1.2018, se v Ljubljani na več različnih lokacijah ponovno začenja festival MENT. Pred samim začetkom festivala smo na pogovor povabili enega ključnih členov v verigi kreativnih in prodornih ljudi, kateri omogočajo, da festival sploh obstaja. Andraž Kajzer nam je v sproščenem pogovoru zaupal nekaj podrobnosti samem festivalu.
Koga bomo videli v prvih vrstah festivala MENT?
Kakšna je publika na koncertnem delu festivala je v prvi vrsti odvisna od izvajalca, ki nastopa. Zaenkrat se uspešno preliva publika, ki je željna videti tako nove skupine, kot skupine, ki jih že pozna. V treh letih se je razvil del publike, ki ima strast spoznavati nove stvari. Všeč jim je občutek odkritja nečesa novega. Dobro je tudi, ker se publika tako veliko pogovarja o glasbi. Med publiko bomo zagotovo ponovno našli tudi profesionalce, ki živijo od glasbe in jim je seveda zanimivo spremljati, kaj vse se dogaja na trgu glasbe.
Kaj bi rekli ljudem, ki pravijo, da ni dobre nove glasbe … sploh v Sloveniji?
Včasih se res lahko hitro zdi, da imajo prav. Starejši kot smo, težje smo odprti za nove stvari, saj smo tudi nostalgično navezani na glasbo svoje mladosti. Če pa si dovolimo odpreti ušesa, pa lahko ugotovimo, da je veliko dobre nove glasbe na tržišču. Težko človek skonzumira toliko glasbe, da lahko oceni, da ni več dobre glasbe.
Kako je s seznamom izvajalcev in predavateljev? Ali obstaja specifična tematika tokratnega festivala?
Poskušamo gledati čim širše, saj je publika zelo pestra. Od ljudi, ki se prvič srečajo s takim festivalom in želijo predvsem izvedeti neke osnove, do ljudi, ki potrebujejo dodatno inspiracijo. Letos gostimo Seymourja Steina, ki je delal za Warner Music in pod njihovo okrilje spravil kup priznanih imen (Ramones, Talking Heads, Madonna, Depeche Mode, The Pretenders, Ice-T, The Cure, Ministry, My Bloody Valentine, Dinosaur Jr., Aphex Twin, Wilco, Primal Scream, Morcheeba, Lou Reed, etc.). Imeli bomo predavanje o tem, kako pretvoriti Facebook všečke v prave koncertne fene, kako uporabiti YouTube na bolj napreden način. Poskušamo najti čim širši spekter, a kljub temu dovolj informativen za vse slušatelje.
Je festival v pomoč mladim ustvarjalcem za dodatni zagon pri ustvarjanju?
Veliko ljudem v Sloveniji ni povsem jasno, kako deluje svetovna glasbena industrija. Nekateri se s tem spoznajo in tudi delajo v tujini, večinoma pa so zaprti v slovenski krog, kjer se marsikaj dela narobe in se zato tujina zdi tako oddaljena. Defenitivno skušamo biti čim bolj informativni.
Če pogledamo številke … Koliko ljudi skrbi za organizacijo MENT-a?
Dva. (Smeh) Jaz in Matjaž Manček, sicer programski vodja Kina Šiška, vodiva festival. Poleg tega čez leto skrbiva za MENTovo platformo, s katero pomagamo izvajalcem pri nastopih na sorodnih festivalih v tujini. Potem se nekje oktobra pridruži Miran, manager konference, kasneje pa se pridruži še nekaj ljudi, ki delajo izvedbo, oblikovanje, skrbijo za odnose z javnostmi in logistiko. Mogoče je na koncu nekje 20 ljudi, ampak to je res zgolj v zadnji fazi. Festival pa je na podlagi prej omenjene platforme živ skozi celo leto. Takoj po koncu festivala, pa vedno želimo čim hitreje napovedati datum novega festivala, da si tako zagotovimo svoj prostor v Evropi in se datumsko ne tepemo s katerim od primerljivih festivalov.
Letos imate res veliko številko novih prostorov, kjer se bodo odvijale prireditve.
Drži. Orto bar je recimo nov prostor, ponovno smo prisotni v klubu K4 in Kinoteki. Dogajalo pa se bo tudi v Slovenskem etnografskem muzeju in seveda na Metelkovi.
Logistično mora biti to kar velik zalogaj.
Kino Šiška nima dovolj kapacitet za celoten program, v okolici Kina Šiška pa ni nobenega primernega prostora, ki bi ga lahko uporabili. Metelkova je recimo idealna, ker ima več prostorov za dogodke, skoncentrirane na enem mestu. Vse je še vedno dokaj blizu. V tujini se lahko zgodi, da z enega dela festivala na drugega hodiš tudi do 40 minut.
Kako se festival financira?
Festival se financira iz več različnih virov. Financira se z vstopnicami, kar nikakor ni zanemarljiva številka. Financira se s strani Ministrstva za kulturo, saj smo prejemniki sredstev štiriletnega razpisa za festivale. Prav tako se financira s strani Evropskega projekta INES (Inovation Network Of European Showcases). Koproducent dogodka je SIGIC, ki finančno pomaga pri konferenčnem delu. Nekaj je tudi sponzorjev.
Kot smo že ugotovili, je festival v določeni meri namenjen promociji glasbenikov. Je v Sloveniji dobro poskrbljeno za promocijo glasbenikov ali so kreativci prepuščeni sami sebi?
Na domači sceni je slabo poskrbljeno za promocijo mladih glasbenikov. En izmed primerov je ukinitev oddaje Aritmija na nacionalni televiziji. Prostora ni za mlajše, niti za izkušenejše glasbenike. Nacionalna televizija bi kot prva televizija v Sloveniji morala tudi najbolj poskrbeti za promocijo.
Zanimivo je, da več na tem področju naredi radio Val 202 in spletni portal MMC RTV, pa kljub temu verjetno še premalo. Obstajajo pa zadeve, kakršna je recimo Špil liga v Kinu Šiška. V tujini je bolje poskrbljeno za to. Obstajajo export pisarne, ki pomagajo mladim bendom do nastopov na tujih festivalih. Tega pri nas žal ni. Pri nas se sicer bend lahko prijavi za nastop na tujem festivalu, kjer pa mogoče lahko računa na sredstva Ministrstva za kulturo. Omejeni pa smo tudi z informacijami o dogajanju. Pri nas primanjkuje izkušenega kadra, ki bi poznal sceno in znal pomagati.
V štirih letih se je Festival MENT konkretno razvil. Se mogoče spomniš, koliko nastopajočih je bilo v prvem letu festivala?
Že prvo leto smo zbrali nekje 50 nastopajočih, tako da počasi dodajamo k številki nastopajočih. Nekaj temeljev festivala je bilo postavljenih že pred začetkom prve edicije festivala s samim sodelovanjem s Kinom Šiška. Delati tak festival s 15.-imi skupinami ne bi imelo toliko smisla – predvsem zaradi tujcev. Če prideš recimo z tujine na ogled takega festivala in boš videl le 15 skupin pretežno iz iste države, je zagotovo malenkost dolgočasno. Deluje pa precej na principu sistema Export – Import. Če hočeš izvažati svoje izvajalce, moraš posledično k nam pripeljati tudi tuje izvajalce. Širša kot je ta mreža delovanja, hitreje se stvari premikajo. Letos smo pristali že pri 70 skupinah.
Je v načrtu festival dodatno razširiti, ali boste ostali v obstoječih okvirjih?
Težko rečem, kakšen je dolgoročni načrt, ampak preveč zadeve ne bi spreminjali. Poanta festivala je, da so med nastopajočimi predvsem mlajše in manj poznane skupine. Če bi v tem času v program umestili kakšne prepoznavnejše skupine, bi ti manj znani nastopajoči ostali brez poslušalcev in dogodek bi izgubil svoj pomen. Prav tako je tujim delegatom všeč ta kompaktnost. Trenutno nimamo namena povečati obsega festivala.
Ste letos na katerega od izvajalcev še posebej ponosni?
Všeč mi je, da imamo letos dve zelo dobri skupini za otvoritev festivala. To sta Young Fathers in Algiers, ki zaradi časovne umestitve nikomur ne kradeta publike. Na otvoritvi bo samo 6 nastopajočih. Vesel sem pa skupin, ki smo jih mi odkrili oz. smo jih kje videli, zdaj bodo pa pri nas nastopili.
Na kaj ste v štirih letih organizacije najbolj ponosni? In še, kaj vam daje zagon za naprej?
Mene osebno vedno znova preseneča, ko spoznam kakega tujca in mi pove, da je že slišal dobre stvari o festivalu. Ali pa da je celo bil na MENTu in da mu je bilo všeč. To je vedno lepo slišati. To mi resnično daje zagon za nadaljnje delo. Tako vidiš, da je bil festival ljudem res všeč. Lep je tudi občutek, da smo marsikateri slovenski skupini z nastopom na našem festivalu omogočili še nastop na kakšnem tujem festivalu, pomagali pri turneji… Prav tako nam veliko pomeni tudi vzhičenje nekaterih skupin, ki smo jih povabili k nastopu na festivalu. Nekaterim nastop na MENTu res veliko pomeni.
Tekst: Klemen Udovč / Živa Jalovec
Foto: Klemen Udovč