»SABRANA DJELA 1976. – 1987.« // »ZBRANA DELA 1976. – 1987.
Po več kot štiridesetih letih od nastanka skupine Paraf, takrat so nastali njihovi prvi avtorski materiali, bo zasedba dobila svojo prvo antologijo, četveren CD box – set »Sabrana djela 1976. – 1987.«, »Zbrana dela 1976 – 1987«. Govorimo o enem bolj pričakovanih diskografskih projektov v teh prostorih, glede na dejstvo, da so Parafi ena od najbolj relevantnih glasbenih formacij iz obdobja punka in novega vala, vendar vse do letošnjega leta na CD formatu niso zabeležili niti manjšega dela ustvarjalnega opusa.
Box – set skupine Paraf, ki bo končno izšel na CD formatu, prinaša vse originalne posnetke, ki sta jih inicialno objavili dve ljubljanski diskografski hiši v začetku osemdesetih let. Box set vsebuje do sedaj neobjavljeni četrti album Paraf Live s posnetki iz 1985. ter 1986. leta.
»Zbrana dela, 1976.- 1987.«, vsebujejo vse tri studijske albume skupine Paraf: A dan je tako lijepo počeo, Izleti in Zastave v originalni obliki ter album v živo, Paraf Live. Na studijskih albumih se kot bonus singla nahajata tudi Rijeka / Moj život je novi val ter Fini dečko/Tužne uši. Prvi album vsebuje tudi bonus singel verzijo Narodne pjesme ter kultno skladbo, ki so jo Parafi izvajali le na koncertih – Goli otok. Na drugem albumu Izleti se nahajajo alternativne in demo verzije pesmi z albuma, ki so bile posnete v živo. Bonus skladbe iz albuma Zastave vsebujejo alternativne verzije enakih skladb iz drugega studijskega sessiona ter glasbo, ki je bila posneta za dokumentarne filme ter nedokončani demo nikoli objavljene skladbe Platno široko.
Booklet z 72 stranmi vsebuje mnoge poznane in dosedaj neobjavljene fotografije benda, prav tako pa tudi kronologijo beležk Ivana Moleka in Velida Đekića ter intervju, ki ga je Bojan Mušćet naredil z originalno postavo Parafov.
Objava zbranih del zasedbe Paraf opravlja pomembno funkcijo – zabeležen je del kulturne dediščine, katere del predstavlja zasedba. Parafi so pomembno vplivali na glasbena dogajanja v nekdanji Jugoslaviji. Koncem sedemdesetih in v prvi polovici osemdesetih let so inavgurirali in kreirali prelomnico v pojmovanju in prakticiranju popularne glasbe ter njene vloge v družbi. Bili so ena prvih punk pojav izven Velike Britanije, poleg ljubljanskih Pankrtov so v koraku sledili globalnemu glasbenemu prevratu, ki so ga iz Britanije narekovali Sex Pistols, The Clash, The Damned in drugi.
Posebno velik je njihov vpliv na pojav reške rock scene. Parafi so ključna pojava punk in novovalovske eksplozije, vzporedno z njihovim delovanjem je v mestu Reka nastala bogata scena – pojavili so se fotografi, dizajnerji, modni kreatorji, novinarji, stripovski mojstri ter nove glasbene zasedbe in vsi ostali, ki so obeležili novonastalo propulzivnost reške scene. Kar je najboljše, Parafom je uspelo ustvariti to kar dvakrat, z dvema postavama – s prvo, ki je presenetila punk na področju bivše Jugoslavije ter z drugo, ki je na istem področju definirala novovalovske post punk idiome.
Reka ima atribute rock mesta tudi zaradi močnega porasta glasbenikov v šestdesetih letih. S pojavom Parafov je mesto Reka najbolj zasluženo pridobilo te atribute, predvsem zaradi pojavne demokratičnosti njegovih oblik; s punkom in novim valom so se glasbene ideje predstavljale na vsakem koraku, prešle so v vse pore mesta in tudi regije.
Takšen edinstven imidž imajo le redka mesta po svetu, npr. Manchester v Veliki Britaniji ali Seattle v Združenih državah Amerike.
A DAN JE TAKO LIJEPO POČEO (1980.)
Ključni jugoslovanski album ter eden od ključnih albumov kontinentalne evropske punk scene A dan je tako lijepo počeo, se je manifestiral kot meteorski blisk s prvo postavo Parafov. S tem albumom je postal del antologije lokalne in tudi evropske punk subkulture, ter se zapisal v anale regionalne pop kulture.
Igor Vidmar, eden od producentov albuma: »Parafi so bili anticipacija prihajajoče krize, v smislu preteče družbene deziluzije in nastanka družbeno podrejenih slojev, ki so na več načinov izražali svojo individualnost«.
V originalni izjavi za javnost, ki je spremljala izid albuma piše:
»Parafi pojejo o ulici, ki zna biti porogljiva in zajebantska, težka in mučna ulica najstniških negotovosti, strasti, zasebne mitologije iz lastnega toposa opazovanja… Zato ta plošča prinaša ironijo, negotovost, norost in svoboden pristop do tabujev malomeščanske vsakdanjosti.«
Do tedaj v jugoslovanski popularni glasbi gotovo nezamisljiv, je takšen pristop zagotovil Parafom nesporen kulturološki piedestal.
IZLETI (1981.)
Album Izleti je pomenil korak v drugo kadrovsko, diskografsko ter poetično fazo benda, ponudil je bolj kompleksno branje in interpretacijo, še naprej pa se je upiral družbenim in političnim ureditvam ter utečenim mitologijam. Izleti so na domačo sceno prinesli zvok in produkcijo, kjer je sintesajzer predstavljal pravnomočen eksperiment in ne tehnološko pomagalo. Instrumentalistična superiornost ter ženski vokal so prikazali nov obraz zasedbe, melodičnost in intuicija sta rezultirali z albumom, ki je bil popolnoma kompatibilen s takratnimi novovalovskimi prvaki s svetovne scene.
Izleti so močno vplivali na regionalno glasbo, nekatere pesmi z albuma so predstavljale soundtrack častivrednih filmov, pevka Vim Cola je postala prva frontwoman novovalovske scene, kultni splitski band Tužne oči pa se je poimenoval po pesmi iz albuma Izleti.
ZASTAVE (1984.)
Tretja faza delovanja Parafov prinaša njihov najbolj kompleksen in najbolj ambiciozen diskografski korak. Album Zastave je pozabljeno remake delo hrvaške in jugoslovanske rock glasbe, vizionarski blisk in prerokba vsega zla, ki se je pričelo dogajati v nekdanji domovini le kakšno leto po tem, ko so Parafi končali z delovanjem.
Zastave govorijo o kolektivnih ritualih, o temelju nekdanje skupnosti, preko njih prepoznamo tudi civilizacijsko matrico spora s poudarkom na njegovi mitski, arhetipski podlagi. Zaradi dosledne umetniške centriranosti, neoporečne glasbeno – besedilne eksekucije zadane smeri, ki je izvabila mračno – privlačno emocionalnost ter lastno avtentično opozicijo v okovih družbene realnosti, so Zastave eden od vrhuncev jugoslovanskega rocka.
Torišče srečanja ideološke in mitološke stvarnosti je detektirano in opevano na način, da se celotni album vzdiguje nad časovni datum nastanka, vsaka posamezna pesem, ki opisuje današnjo stvarnost, nad temelje in vzroke aktualnih dogajanj.
PARAF LIVE (2018.)
Člani zasedbe Paraf so se samostojno, v desetletju delovanja izkazali z instrumentalnimi in vokalnimi umetnostmi. Ritam-sekcija Zdrave Čabrijan – Pjer Ladavac je bila ena od bolj stabilnih zasedb v bivši državi, Raul Varljen je inovativno vklopil sintesajzer v zvok banda ter zvočni sliki dal povsem novo dimenzijo. Po Valterju Kocijančiću, so bili kitaristi v Parafih Mladen Vičić Ritchie, Claudio Žic, Robert Tičić Tica (v Parafe je prišel po razpadu Termitov, druge legende reškega punka), po njegovi smrti pa Mladen Ilić, ki je prišel iz skupine Konjak.
Vim Cola se je etablirala kot vodilna novovalovska pevka.
V poslednji fazi delovanja se je band osredotočil na izvajanje pesmi iz zaključnega studijskega albuma Zastave, poleg nekaterih favoritov iz Izleta ter edino pesmijo s prvega albuma – Živela Jugoslavija. Takrat je nastala tudi skladba Metalci, vsebinsko nadaljevanje tematike iz Zastav, urejena za istoimenski dokumentarni film.
Vrhunski glasbeni domet Parafov je zabeležen na posnetkih iz njihovih koncertov v obdobju od 1984. – 1986. leta iz katerih je tudi sestavljen album Paraf Live.
Cd Box Set je bil realiziran s podporo Mesta Reka.
»Paraf – Sabrana djela 1976. – 1987.« bo kmalu v fizični in digitalni prodaji na iTunes, Deezer, Spotify ter vseh drugih relevantnih streaming servisih. CD box set lahko naročite preko webshopa shop.dallas.si.
Zvočna obdelava in editing: Studio Metro, Ljubljana, december 2018.
Dodatni editing: David Stritar, Borut Velušček
Beležke: Velid Đekić, Ivan Molek
Fotografije: Dražen Kalenić, Feri Rumić, Nikica Petković, Damir Krizmanić-Kriza, Goran Nemarnik-Gus, Bojan Mušćet. Arhiv: Igor Mihovilović
Design: Ivan Mišković
Urednik: Bojan Mušćet
Izvršni producent: Goran Lisica Fox
Založnik: Dallas Records