
‘Knjiga Pritožb in Pohval’ nam ponudi možnost pozitivne in negativne kritike delu legendarne dolenjske rock zasedbe Dan D
Ena najbolj kultnih zasedb, oz. drznem si celo reči kultnih zasedb slovenske rock scene, je od samega nastanka v letu 1996 postala sinonim eksperimentiranja. Bend, ki je nastal na “ruševinah” novomeškega Mercedes benda, je s prvimi tremi albumi (‘Igra’ 1997, ‘Ko Hodiš Nad Oblaki’ 1999, ‘Katere Barve Je Tvoj Dan’ 2004) hodil po dokaj ustaljenih in preverjenih tirnicah glasbenih poti z končno destinacijo uglajene rock glasbe.
Nakaj o preteklosti…
Z albumom ‘Ura Letenja Za Ekstravagantne Ptice’ (2009) pa se je očitno v bendu odklopila varovalka eksperimentiranja. Z vsakim naslednjim albumom se je zgodilo nekaj posebnega, drugačnega. In če smo stereotipno navajeni, da se na veliko žalost vse preveč zasedb in izvajalcev prime enih in istih pristopov pri vsakem naslednjem albumov kot pijanec plota, pa so Dan D ubrali povsem nove smernice z vsakim novim produktom. In ne govorimo samo o eksperimentiranji v glasbenem smislu, ampak celotnem paketu. Princip, nova zgodba, nove platnice, nov paket. In kaj si lahko boljšega želimo? Vsak naslednji produkt z veseljem pričakujemo, ker ne vemo več kako nas bodo še presenetili. Z ‘Dan 202’ (2009) so se sparili s simfoniki RTV Slovenija in na koncertu v Križankah dokumentirali ‘live’ album. Izšel je na dvojnem CDju in DVDju. Slednji je kot prvi na naših tleh ponujal ‘multiangle’ ogled koncerta.
S svojo vsestransko kreativnostjo so nadaljevali leta 2012, kjer so svoje tipične rockerske inštrumente postavili v kot. Namesto ustaljenih akustičnih (akustične kitare, boben, klavir ipd.) so posegli po nekonvencionalnih in ‘odštekanih’ glasbilih (žlica, kuhalnica, ribežen, zvončki, bisernica, ukulele, bariton, steklenice …). Nastal je fantastični projekt ‘Tiho’ katerega so v omejeni seriji zapakirali kar na kaseto v škatli narejeni iz jelševega lesa. Vse skupaj so začinili s koncertom presenečenja v jutranjih urah na železniški postaji v Ljubljani. Projekt so nato predstavili v intimi manjših klubskih prostorov, zaključili pa v Katedrali Kina Šiške.
Leta 2015 je sledil nov studijski album ‘DNA D’ v obliki dvojne zgoščenke, ki je ponovno postregel z tipično Dan D ekstavagantno kreativnostjo izven standardno začrtanih profilov. Ne ponavljajo se, to šteje.
Po ‘DNA D’ si Dan D vzamejo nekaj premora. Tako v izdajanju albumov, kot v nastopanju. Zaprejo se v svoj ‘plac’ in vežbajo. Trenirajo naše občutke zaznavanje njihovih skladb. Novega albuma ne izdajo na silo, še manj pa za lase privlečeno. Lotijo se nove taktike. Nove skladbe testirajo na poseben način. V svojem ‘placu’ organizirajo intimne koncerte, kjer so sedeži rezervirani praktično hipoma. Odlična ideja! Svojo kreativnost najprej preverijo in potrdijo na najbolj zvestih oboževalcih, nato preverjeno javnosti postrežejo z novim albumom.
Kaj pa zdaj?
Pred nami se tako rodi ‘Knjiga Pritožb in Pohval’. Album so posneli kar v svojem gnezdu, ‘placu’ in ga predhodno izdajo v njihovem stilu. Ekstravagantno. Za najbolj zveste oboževalce je še nepopolna verzija predhodno izšla v obliki albuma ‘Milo Za Drago’. Dobesedno. Album so v svojem ‘placu’ na enem izmed zadnjih koncertov zapakirali v digitalno obliko na USB pomnilnik in ga vlili v milo. Da… Milo. ‘Milo Za Drago’… Drgni, da prideš do uspeha. Njihove nove glasbe. Kot sopomenko te izvirne ideje razumemo:”Drgni, da prideš do čistega. Kot smo mi drgnili svoje inštrumente in vokale, da smo prišli do želenega rezultata!”. Kapo dol fantje. Ne vem od kje vam ideje, ampak nekdo si zasluži globok priklon. Vaše delo je samo potrditev tega, da kljub kvalitetni glasbi lahko naredite še nadgradnjo s kreativno zapakirano idejo.
Prepogosto od izvajalcev slišimo:”To je moje delo, ter moj čas in občutki, vloženi v svoje delo. Všeč nam je da komentirate, ampak se na komentarje ne oziramo. To smo mi in pri tem vztrajamo.” Dan D pričakovano idejo zapakirajo drugače. Povejte nam kar si mislite. In na recepciji njihovega glasbeno idejnega hotela vas čaka ‘Knjiga Pohval In Pritožb’. Album je izšel pod okriljem založbe Nika records v dveh oblikah. Razmeroma standardni obliki tipskega ovitka zgoščenke in dejansko kot knjiga pohval in pritožb. Obe opciji ponujata prazen prostor, kjer si poslušalec zapiše kaj mu je všeč in kaj ga moti. Dan D kljub intimnim koncertom očitno še vedno zanima kaj si poslušalci mislijo ob njihovem novem materialu.
Seciranje albuma
‘Knjiga Pritožb In Pohval’ se predstavi v petnajstih skladbah. Otvoritev v nov svet Dan D nam naredi osebno pridigarska skladba ‘Malo Pekla’ v akustični izvedbi. Iskreno, po mojem mnenju še najbolj tipično Dan D skladba na celotnem albumu, ampak z besedilom preseka pogled linearnosti.
Z ‘Sem V Tebi’ Dan D že prvič na novem albumu zavijejo v povsem nove ideje. Nenavadno erotični navdih si lahko razlagamo na sto in en način. Glasbeno pa odlično zapakirana ideja. Povsem drugačna od uvoda, saj fantje v skladbi odkrivajo nove poti z začimbo premišljene elektronike. Ne preveč, z občutkom za strast.
Sledi prvi singel z novega albuma ‘Boli Me K’. Skladbo si predstavljamo kot popolno posvetilo glasbi. Pustimo ob strani predsodke, vero, barvo kože, spolno usmerjenost… Vse kar je važno je glasba. Najdite si song in boli vas k… Sporočilnost na mestu. Umirjena skladba, javnosti postrežena kot uvod v novi album.
‘Ne Naredi Mi Tega’ se očitno poigrava z lastno mislijo. Kaj je prav? Česa si ne smem privoščiti? Hkrati besedilo drži poslušalčeve misli. Naj ostanejo do konca takšne kot so. Identične in edinstvene. Dramatičen uvod klavirja v skladbo nemudoma zbudi pozornost na Tokačev vokal, kjer nam v odlični odsotnosti prenasičenosti ostalih inštrumentov postreže z vprašanjem o lastnem jazu.
Če govorimo o idejnih preskokih je ‘Bits’ točno to. Ritmično in besedilo. Tempo se dvigne nekaj prestav višje v primerjavi z prvimi štirimi skladbami na albumu. Za presek lahko rečemo. Da ne postane monotono. Premišljeno razporejeno.
Sledni nam spet umirjanje tempa z drugo skladbo, ki je na radijskih valovih našla mesto za predstavitev novega albuma. ‘Ožina’ je minimalistična skladba, a hkrati bogata na vokalu, kjer svoj glas doda še Primož Žižek, ki je bil tako kot na predhodni skladbi tudi so-kreator besedila.
Naslednja skladba nam pozitivno povsem umori um. V trenutku zapeče v možgane in se najde na ‘replay’ funkciji, ko se umirjeno voziš v avtu in poslušaš nov produkt dolenjskih rock prvakov. Hkrati pa z besedilom pooseblja, kar se je z novim albumom zgodilo. “Nekaj je v meni počilo, srce se je od bistva ločilo. Besede zdaj režejo kot diamant.” Tako pravijo Dan dokaj morbidno v začetku. Zaključijo pa optimistično:“Dolgo smo se imeli prav lepo. Zrli smo v rožnato nebo. Čas je, da duša zapusti telo.” Zapusti… Dan D pa gredo v nov album.
Z ‘Trigger Za Srečo’ se album spet nekako povrne v pridigarsko smer. Ponovno minimalistična s poudarkom na besedilu.
Najbolj mirno skladbo na albumu nam postreže ‘Daj Mi Upanje’. Kratka v besedilu ampak nič kaj kratka v pomenu. V knjigo pritožb bomo zapisali le:”Mogoče malenkostno preveč moreča misel besedila.”
‘Tu’ nam postreže s stabilnostjo. “Kar je lažje je prav” pravijo. S tem stavkom se sicer fantje ne držijo svojega kreativnega navdiha, ampak hkrati s to skladbo pokažejo kontrast idej v albumu. Poigravanje z ritmi, kjer se konkretneje sprosti Tučotova električna kitara se z Tokcevim besedilom lepo ujame. Na svoj način v stilu ideje albuma. Drugačno, ampak uglajeno.
Sledi še ena povsem z tira standarda. Mogoče še najbolj žanrsko raziskovalna s celotnega albuma. ‘Angel’ je trenutni prevzem elektronike albuma in popolnoma odstopa od celotnega glasbenega koncepta albuma. Popoln kontrast. Besedilno in glasbeno.
Besedilo v treh stavkih. Ena beseda v besedilu, ki pomeni naslov skladbe. Vietnam, ki so ga sicer prepakirali v Vijetnam in zapakirali v jezik nižje od naše južne meje. ‘Ca Kho To’ je namreč prvotno v Vietnamu tradicionalna jed pripravljena iz mesa soma. V mnogo prostora za Pohvale in pritožbe pod besedilo bomo zapisali:”Prosimo pojasnite!”. Ni mišljeno negativno. Ampak preskok je enostavno očitno prevelik, da bi razumeli.
Sledi še ‘Živ’, ki pa v besedilu kaže kanček samopoveličevanja. Glasbeno pa gredo Dan D v tej skladbi že konkretno v ekstreme, saj se na trenutke poprimejo celo industirala, ki bi se mogoče lahko lovil z tempom legendarnih Laibach.
Še eno kratko besedilo in ponoven minimalizem nam ponovno servira ‘Laži Mi’. Skladbi ob primerni interpretaciji v živo napovedujemo zarez v možgane. Enostavno je material, ko je potrebno publiki servirati naboj čustev do skrajne mere.
Album se zaključi še z edino skladbo na albumu v angleškem jeziku. ‘Wonder‘ je simpatični čudež zaključka odličnega albuma. Umirjeno, premišljeno. “How many times I have to wonder befere I get it right? This is as it gets my love.”
Sklepna misel…
Album Knjiga Pohval in Pritožb je v sklepni misli v bistvu točno to, kar govori zadnja skladba. To je nabližje kar gre. K popolnosti. Izredno premišljen produkt, ki nakazuje veličino slovenske glasbene scene. Album se ni rodil na silo. Nikakor ne po potrebi komercialnosti. Zgodil se je za nas poslušalce. V tem albumu so Dan D delovali intimno. Na nas. Na naša čustva. In dobili so jih. Z osnovnim konceptom albuma. Z špili v ‘placu’. Z pakiranjem albuma, z celotno podobo. In nenazadnje z pričakovanjem koncerta 24. maja v Križankah.
Po desetih letih se Dan D ponovno vračajo na oder kultnega ljubljanskega prizorišče. Kaj lahko pričakujemo vedo samo oni. Že vnaprej pa zagotovo lahko garantiramo, da bo servirano vrhunsko. Kot znajo le oni. Dan D. Edinstveno, kreativno in neponovljivo. S tem albumom so Dan D vrgli rokavico v slovensko sceno. Naredite boljši album. Konkreten zalogaj bo ta izziv. To lahko zagotovo trdimo.
Ob taki glasbi se nam za prihodnost ni bati. Dan D ni bil dan. Dan D je preteklost in je zagotovo tudi prihodnost. V knjigo pritožb in pohval bomo zapisali oceno 9,5!
Skladbe so skupaj ustvarili:
Tomislav Jovanović – Tokac, Nikola Sekulović, Dušan Obradović – Obra, Marko Turk – Tučo in Boštjan Grubar.
Soavtor besedil ‘Ožina’ in ‘Bits’: Primož Žižek
Sampli v ‘Ne Naredi Mi Tega’: Sergey Rachmaninoff in Erik Satie
Vokal v ‘Ožina’: Primož Žižek
Klavir v ‘Ne Naredi Mi Tega’: Emanuela Montanič
Album je bil v celoti posnet v ‘placu’ za vaje skupine. Kot tonski mojster se je izkazal Igor Ilić, sistemsko podporo pa je nudil Miha Arnuš. Svoj delež k glasbeni produkciji so dodali legendarni Žarko Pak, Jernej Kržič in Robi Bulešić.
Edinstveno in vse pohvale vredno oblikovanje albuma je prevzel Tadej Abram.
Dan D so
Tomislav Jovanovič – Tokac (glas, kitara)
Dušan Obradinovič – Obra (bobni)
Marko Turk – Tučo (kitara)
Nikola Sekulovič (bas kitara)
Boštjan Grubar (klaviature)
Ocena: 9.5/10